PORTFOLIO

Begin 2016 startte ik Ellen van Dokkum als freelance communicatieadviseur. De sprankeling die ik ervaar binnen projecten met maatschappelijke- en/of gezondheidsthema's wil ik continue voelen. Deze vonk wil ik binnen organisaties overbrengen. Voordat ik als freelancer begon werkte ik jaren binnen de mediawereld en binnen de gezondheidssector. 

 

Opdrachtgevers 

Gemeente Rotterdam

Mijn eerste opdrachtgever was de gemeente Rotterdam binnen het cluster Maatschappelijke Ontwikkeling. Hier was ik onder andere betrokken bij de organisatie van de lancering van de nota Rotterdam Vitale stad en de pianotrap, de vormgeving en de eindredactie van de nota Rotterdam Vitale stad en de begeleiding van de productie van het animatiefilmpje Rotterdam Vitale stad en het filmpje van de pianotrap op Centraal Station RotterdamVerder was ik verantwoordelijk voor alle communicatie en PR rondom de Gezondheidsmonitor jeugd en volwassenen en ouderen 2016, rondom de campagne Stoptober in Rotterdam, project Expeditie Duurzame Zorg Feijenoord en beantwoordde en begeleidde ik persvragen.

 

Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond

Voor de opdrachtgever Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond (VTRR), het advies- en meldpunt voor kindermishandeling en huiselijk geweld in de regio Rotterdam Rijnmond, was ik zelfstandig verantwoordelijk voor alle interne en externe communicatie. Ik was verantwoordelijk voor de communicatie voor de 15 regiogemeenten in de regio Rotterdam Rijnmond, alle communicatie rondom de campagnes 'campagne dag tegen ouderenmishandeling' en de 'campagne week tegen kindermishandeling' en de samenwerking met externe partijen zoals de communicatieadviseurs binnen het landelijk netwerk Veilig Thuis-organisaties. Verder schreef en redigeerde ik alle teksten voor nieuwsbrieven, nieuwsberichten, website- en social media teksten en persberichten. Verder bedacht en ontwikkelde ik alle nieuwe campagnefoto's in samenwerking met een fotograaf en hieruit voortvloeiend ontwikkelde ik nieuwe communicatiemiddelen. Afrondend aan deze opdracht stuurde ik het ontwerpbureau aan voor het nieuwe intranet en de nieuwe website, schreef de teksten en selecteerde het beeldmateriaal.

 

Mijn overige opdrachtgevers zijn onder andere Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond, Jongeren Op Gezond Gewicht en GGD regio Utrecht.

 

 

Als communicatieadviseur (in dienst)

Media

De mediawereld fascineerde mij al van jongs af aan. Als klein meisje riep ik: "Ik wil geen tv kijken, ik wil tv maken!" Deze wens ging in vervulling. Tijdens mijn studie HBO Communicatiemanagement proefde ik de mediawereld toen ik als redacteur en radioverslaggever ging werken bij SALTO, de publieke omroep van Amsterdam. Het vuurtje wakkerde weer aan tijdens mijn eerste baan bij Talpa als redacteur voor de programma's De Gouden Kooi en Can't Buy Me Love. Tegelijkertijd was ik side-kick bij Radio Decibel. Hier presenteerde ik het Hollandse Celebrity news. Dit was een fantastische tijd! Vervolgens werkte ik als redacteur bij SBS Shownieuws en daarna bij RTL Productions voor het programma De 15....

 

Uiteindelijk merkte ik dat ik een inhoudelijke boodschap miste in de producties waarbinnen ik werkte. Ik wilde iets betekenen voor de samenleving en het liefst op het gebied van maatschappelijke en/of gezondheidsthema's. Mensen in beweging brengen in de samenleving maar ook binnen projectteams, daar word ik blij van.

 

Het Kenniscentrum Sport

Bij het Kenniscentrum Sport (voorheen Het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen) kreeg ik die verdieping en maakte ik de overstap naar het communicatievak als communicatiemedewerker. Hier was ik betrokken bij alle gezondheidspreventie campagnes: Kijk op Diabetes, Mag ik deze dans van u en Geef het gezonde voorbeeld. Ik werkte hier nauw samen met VeiligheidNL, De Nederlandse Diabetes Federatie en Het Voedingscentrum.

 

Roulette FM

Hierna ging ik weer aan de slag binnen de media. Ik startte mijn eigen radioshow Station de Bilt oRoulette FM, de lokale radiozender van gemeente de Bilt. Hier deed ik de presentatie, de redactie, de productie en de techniek zelf. Prachtig vond ik dit! De pijlers in mijn show waren: sport, gezondheid, culturele events en uiteraard het lokale nieuws. 

 

Hartstichting

Binnen mijn laatste baan (in dienst) als communicatieadviseur Public Affairs bij de Hartstichting was ik onder andere projectleider van het RTL Telekids televisieprogramma Totally Fit Kidz. Ik was de schakel tussen de Hartstichting en de productiemaatschappij, deed de PR, de communicatie, was betrokken bij de viewings en de scripts schrijven. Alles kwam schitterend samen binnen dit mediaproject: een inhoudelijke boodschap om basisschoolkinderen bewust te maken en te activeren gezond te eten en voldoende te bewegen. Hier kijk ik met veel trots op terug!

 

Verder was ik betrokken bij de projecten: Lekker Fit!, Gezonde School, de campagne Gezonder Mag. en Kindermarketing van ongezonde voedingsmiddelen. De events waar ik medeverantwoordelijk was voor de communicatie waren: de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT), de Nationale Buitenspeeldag en Het Nationaal Schoolontbijt. Binnen de Hartstichting werkte ik samen met: Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Het Voedingscentrum, Jongeren Op Gezond Gewicht, GGD GHOR Nederland, RTL Nederland, Unilever, Arko Sports Media, Wessels Media en diverse basisscholen.